• Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Sledujte Befresh aj na sociálnych sieťach
Please reload

Vyhľadávanie

February 26, 2019

February 20, 2019

July 23, 2018

Please reload

Najnovšie recepty

Co dúm DHAL? (vegan, glutenfree)

June 10, 2016

 

Dhal je tradičné indické jedlo, ktoré sa pripravuje zo strukovín, väčšinou červenej šošovice, ale i z cíceru. Môj Dhal, je vždy o tom, čo skrýva chladnička a čo treba spotrebovať. Milujem ho, lebo je rýchly a jednoduchý na prípravu a veľmi zdravý. Tentokrát sa mi podaril fantastický dhal, prevažne zo zeleniny a červenej šošovice, ktorú mám stále doma. Takže ideme na to!

 

Ingrediencie:

• 2 lyžice repkového oleja

• 1 cibuľu

• 1 strúčik cesnaku

• 2 cm zázvoru

• lyžica kari pasty 

• šálku červenej šošovice

• zelenina podľa vlastného výberu (v mojom prípade to bol karfiol, cuketa, mrkva a stopkový zeler)

• zeleninový vývar

• čerstvý koriander

 

TIP: Ak nemáte kari pastu, môžte použiť korenia ako garam masala, kurkumu, drvenu rascu a pod. Výborné zmesi bez somarín predáva napríklad FITKOŘENÍ.

 

Postup:

Na repkovom oleji som spenila cibuľu, cesnak, zázvor a curry pastu, pridala zeleninu, ktorej uvarenie trvá trochu dlhšie (karfiol, mrkva), červenú šošovicu a zaliala vývarom. Na miernom ohni som toto dusila asi 15 minút, pričom som to občas premiešala. Postupne som pridala zeleninu, ktorá sa uvarí rýchlo (cuketa+stopkovy zeler), na konci osolila. Po naservírovaní do misky som pridala nasekaný koriander.

 

Opät som použila repkový olej, lebo ho fakt vnímam ako veľmi ľahko stráviteľný, nepreberá chuť ostatných surovín a ľahko neprihára :) Samozrejme že môžte použiť aj kokosový olej (toho som sa osobne už prejedla) alebo ako v tradičnom recepte, maslo Ghee.

 

Kombináciám zeleniny a strukovín sa nekladú medze a preto je toto jedlo stále iné a výnimočné.

 

Nižšie prikladám aj tabuľku porovnaní rastlinných olejov a teplôt ich zadymenia – teda teploty, pri ktorej strácajú svoje vlastnosti. Čím vyššia táto teplota je, tým je olej odolnejší.

 

 

A vedeli ste aj napríklad, že...?

  • Repkový olej má najvýhodnejšie zloženie mastných kyselín zo všetkých rastlinných olejov (1)

  • Kyseliny omega-3 sú v tzv. západnej strave nedostatočne zastúpené a odporúča sa zvýšenie ich príjmu (2)

  • Správne očistený rafinovaný repkový olej je bez chuti a vône a je číry (3)

  • Repkový olej si udržuje čerstvosť dlhšie, a to vďaka veľmi dobrej oxidačnej stabilite (4)

  • Repkový olej je vhodný na vyprážanie, pečenie a prípravu šalátov a vyznačuje sa (5) dobrou odolnosťou voči tepelným zmenám počas vyprážania; dobrou stabilitou chute a vône (žiadne nepríjemné zápachy počas vyprážania) v porovnaní s ostatnými tukmi, menšou o 5%-10% energetickou hodnotou vďaka ľahkému odtečeniu oleja z vypraženého pokrmu; dobrými vlastnosťami pri pečení – tekutý repkový olej je ideálny na prípravu koláčov z piškótového cesta alebo prípravu zálievok, šalátov a majonéz.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 Krzymański J. „Chemické zloženie repkového oleja v porovnaní s inými rastlinnými olejmi”, v: „Repkový olej – nová surovina, nová pravda” Krzymański J. (red.), vyd. PSPO, Varšava, 2009

2 . Connor W.E. “Importance of n-3 fatty acids in health and disease”. Am. J. Clin. Nutr., 71(suppl), 171-175S, 2000

3 Krygier K., Wroniak M., Ptasznik S. „Vplyv rôznych etáp výroby repkového oleja na jeho zdravotné benefity”, v: „Repkový olej – nová surovina, nová pravda”, Krzymański J. (red.), vyd. PSPO, Varšava, 2009

4 Krygier K. „Úžitkové vlastnosti repkového oleja”, v: „Repkový olej – nová surovina, nová pravda” Krzymański J. (red.), vyd. PSPO, Varšava, 2009, s. 89-92

5 Krzymański J. „Zloženie repkového oleja v porovnaní s inými rastlinnými olejmi”, v: „Repkový olej– nová surovina, nová pravda” Krzymański J. (red.), vyd. PSPO, Varšava, 2009

 

 

 

 

 

 

 

Please reload