Co dúm DHAL? (vegan, glutenfree)


Dhal je tradičné indické jedlo, ktoré sa pripravuje zo strukovín, väčšinou červenej šošovice, ale i z cíceru. Môj Dhal, je vždy o tom, čo skrýva chladnička a čo treba spotrebovať. Milujem ho, lebo je rýchly a jednoduchý na prípravu a veľmi zdravý. Tentokrát sa mi podaril fantastický dhal, prevažne zo zeleniny a červenej šošovice, ktorú mám stále doma. Takže ideme na to!

Ingrediencie:

• 2 lyžice repkového oleja

• 1 cibuľu

• 1 strúčik cesnaku

• 2 cm zázvoru

• lyžica kari pasty

• šálku červenej šošovice

• zelenina podľa vlastného výberu (v mojom prípade to bol karfiol, cuketa, mrkva a stopkový zeler)

• zeleninový vývar

• čerstvý koriander

TIP: Ak nemáte kari pastu, môžte použiť korenia ako garam masala, kurkumu, drvenu rascu a pod. Výborné zmesi bez somarín predáva napríklad FITKOŘENÍ.

Postup:

Na repkovom oleji som spenila cibuľu, cesnak, zázvor a curry pastu, pridala zeleninu, ktorej uvarenie trvá trochu dlhšie (karfiol, mrkva), červenú šošovicu a zaliala vývarom. Na miernom ohni som toto dusila asi 15 minút, pričom som to občas premiešala. Postupne som pridala zeleninu, ktorá sa uvarí rýchlo (cuketa+stopkovy zeler), na konci osolila. Po naservírovaní do misky som pridala nasekaný koriander.

Opät som použila repkový olej, lebo ho fakt vnímam ako veľmi ľahko stráviteľný, nepreberá chuť ostatných surovín a ľahko neprihára :) Samozrejme že môžte použiť aj kokosový olej (toho som sa osobne už prejedla) alebo ako v tradičnom recepte, maslo Ghee.

Kombináciám zeleniny a strukovín sa nekladú medze a preto je toto jedlo stále iné a výnimočné.

Nižšie prikladám aj tabuľku porovnaní rastlinných olejov a teplôt ich zadymenia – teda teploty, pri ktorej strácajú svoje vlastnosti. Čím vyššia táto teplota je, tým je olej odolnejší.

A vedeli ste aj napríklad, že...?

  • Repkový olej má najvýhodnejšie zloženie mastných kyselín zo všetkých rastlinných olejov (1)

  • Kyseliny omega-3 sú v tzv. západnej strave nedostatočne zastúpené a odporúča sa zvýšenie ich príjmu (2)

  • Správne očistený rafinovaný repkový olej je bez chuti a vône a je číry (3)

  • Repkový olej si udržuje čerstvosť dlhšie, a to vďaka veľmi dobrej oxidačnej stabilite (4)

  • Repkový olej je vhodný na vyprážanie, pečenie a prípravu šalátov a vyznačuje sa (5) dobrou odolnosťou voči tepelným zmenám počas vyprážania; dobrou stabilitou chute a vône (žiadne nepríjemné zápachy počas vyprážania) v porovnaní s ostatnými tukmi, menšou o 5%-10% energetickou hodnotou vďaka ľahkému odtečeniu oleja z vypraženého pokrmu; dobrými vlastnosťami pri pečení – tekutý repkový olej je ideálny na prípravu koláčov z piškótového cesta alebo prípravu zálievok, šalátov a majonéz.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 Krzymański J. „Chemické zloženie repkového oleja v porovnaní s inými rastlinnými olejmi”, v: „Repkový olej – nová surovina, nová pravda” Krzymański J. (red.), vyd. PSPO, Varšava, 2009

2 . Connor W.E. “Importance of n-3 fatty acids in health and disease”. Am. J. Clin. Nutr., 71(suppl), 171-175S, 2000

3 Krygier K., Wroniak M., Ptasznik S. „Vplyv rôznych etáp výroby repkového oleja na jeho zdravotné benefity”, v: „Repkový olej – nová surovina, nová pravda”, Krzymański J. (red.), vyd. PSPO, Varšava, 2009

4 Krygier K. „Úžitkové vlastnosti repkového oleja”, v: „Repkový olej – nová surovina, nová pravda” Krzymański J. (red.), vyd. PSPO, Varšava, 2009, s. 89-92

5 Krzymański J. „Zloženie repkového oleja v porovnaní s inými rastlinnými olejmi”, v: „Repkový olej– nová surovina, nová pravda” Krzymański J. (red.), vyd. PSPO, Varšava, 2009

#hlavnéjedlá

163 zobrazení